Čeština

Kde všude budou v zimě 2019/2020 nové lanovky?

9. červenec 2019 | Skiinfo/OnTheSnow

Zprávy z regionu: Švýcarsko, Německo, Itálie, Rakousko

Kde všude budou v zimě 2019/2020 nové lanovky?- ©Herzog & de Meuron

Projekt TITLIS 3020 na Titlisu v Engelbergu

Copyright: Herzog & de Meuron

Každý rok připravujeme pro lyžaře výběr toho nejlepšího z novinek, které si lyžařská střediska připravují na nadcházející zimní sezónu. Ani letos tomu není jinak. Jakmile skončila úspěšná lyžařská sezóna 2018/2019, zahájily alpské skiareály stavební práce na nových lanovkách i terénních úpravách, aby už na začátku lyžařské sezóny 2019/20 mohli lyžaři všechny novinky využít. Pojďme se tedy podívat, kde se chystají nové lanovky a jak se alpské lyžařské terény změní k lepšímu. 

 

Nová infrastruktura v rakouských skiareálech na zimu 2019/2020 

► Großglockner Resort Kals-Matrei 

Začínáme tyrolským střediskem Großglockner Resort Kals Matrei. Právě tady by už od listopadu 2019 měla být připravena nová 6-sedačková lanovka „Glocknerblick“, která návštěvníky přepraví z Kals až nad restauraci Glocknerblick. Lanovka posílí stávající Figollift, její trasa je asi 1400 metrů dlouhá, překonává převýšení 675 metrů a měla by výrazně snížit čekací časy v údolí. Lanovka od firmy Leitner bude vybavena bublinami a vyhříváním sedadel.

 

► SkiWelt Wilder Kaiser Brixental a Ischgl

O chystaných novinkách ve střediscích SkiWelt Wilder Kaiser Brixental a Ischgl jsme už psali. Ve SkiWeltu Wilder Kaiser budují dvě nové lanovky, které budou v provozu od zimy 2019/2020: Lanovka Zinsbergbahn je první kombinovaná lanovka v Kitzbühelských Alpách (sestává totiž z kombinace 10-místných gondol a 8-sedačkových lanovek), nová lanovka Fleidingbahn nahradí po více než 35 letech původní 3-sedačku. Kromě toho dojde i k prodloužení sjezdovky a otevřena bude i nová vyhlídková plošina s 360° panoramatickým výhledem z Wilder Kaiser přes Großglockner až k Zillertalským Alpám. Dodavatelem obou lanovek je firma Doppelmayr, investice do každé z lanovek dosahují 15,5 milionu eur.

O něco míň, "jen" 13,5 milionu eur, investuje Silvretta Arena AG v Ischglu do nové lanovky Velilleckbahn. Nová 6-sedačková lanovka Doppelmayr bude nejrychlejší lanovkou v celé lyžařské oblasti Ischgl-Samnaun, navíc bude samozřejmě velmi pohodlná a komfortní a za hodinu přepraví až 2400 osob. Vrcholová stanice lanovky Velilleckbahn se nachází v nadmořské výšce 2600 metrů. Velilleckbahn ale není jedinou novinkou pro sezónu 2019/2020 - další nová lanovka bude přepravovat lyžaře na švýcarské straně střediska Ischgl-Samnaun. Nová 8-sedačková lanovka Visnitz s bublinami překoná na své trase z Alp Trida (2.261 m) ve směru na Visnitzkopf (2.633 m) převýšení 372 m. Celkové investice Silvretta Arena AG do těchto projektů dosahují 24 milionů eur.

 

 

► Skialm Lofer

Velké investice avizovalo i salcburské středisko Lofer: Postarší fixní 4-sedačku Schönbühel nahradí moderní 8-sedačka SENDEREXPRESS - produkt nejnovější generace od firmy Doppelmayr, s bublinami, vyhříváním sedadel a posuvný nástupní pás. Nástupní stanice je umístěna o asi 60 metrů níž v údolí, výstupní stanice na vrcholku Schönbühel v 1622 m n.m. zůstává na stejném místě. Lyžaři se v nové zimní sezóně mohou těšit i na rozšíření hlavní sjezdovky a také na další novou sjezdovku v dolní části svahu pod novou lanovkou. 

 

► Schladming-Dachstein

Provozovatelé Planai-Hochwurzen-Bahnen investují v následujících dvou letech celkem 34,5 milionu eur do výstavby dvou nových kabinových lanovek. V roce 2019 nahradí původní 6-místnou gondolu z roku 1985 nová 10-místná gondola. O rok později dojde i na modernizaci staré dvousedačky Rohrmoos, kterou také nahradí 10-místná gondola. Obě lanovky se nacházejí v srdci Schladmingské oblasti 4-Berge-Skischaukel a výrazně rozšíří zdejší lyžařské možnosti a přepravní kapacitu.  

Galerie

Projekt TITLIS 3020 na Titlisu v Engelbergu - © Herzog & de Meuron
Vrcholová stanice nové lanovky Velilleck F1 - © Silvretta Arena AG
Takhle bude vypadat nová vrcholová stanice lanovky Velilleck F1 v Ischglu - © Silvretta Arena AG
Vizualizace nové lanovky Zinsbergbahn ve Skiweltu Brixental - © AB Seilbahn Planungsbüro – Martin Aschaber

Zobrazit vše

► Kitzsteinhorn-Kaprun-Maiskogel

Jedním z největších projektů nových lanovek v Rakousku je určitě K-onnection v Kaprunu. Projekt propojení všech kaprunských středisek, centra města a ledovce byl rozdělen do několika fází, jednou z nich bylo loňské vybudování a uvedení do provozu 10-místné kabinkové lanovky z centra Kaprunu do rodinného lyžařského střediska Maiskogel. Zlatým hřebem bude letošní dokončení posledního úseku - propojení Maiskogelu s vrcholem ledovcového skiareálu na Kitzsteinhornu prostřednictvím supermoderní kabinové lanovky „3K Kaprun-Kitzsteinhorn-K-Connection“. Slavnostní zahájení provozu této lanovky je naplánováno na 30. listopad 2019. Od zimy 2019/20 se tedy bude možné dostat řetězcem šesti navazujících lanovek z centra Kaprunu (768 m n.m.) přes Maiskogel až do vrcholové stanice na Kitzsteinhornu (TOP OF SALZBURG v 3.029 m n.m.). Dvanáct kilometrů dlouhá panoramatická trať bude unikátní nejen díky nejdelší trase lanovky, ale také pro největší překonávané převýšení ve Východních Alpách - 2.261 výškových metrů!

 

 

► Kitzbühel-Kirchberg

Návštěvníci Kitzbühelu museli dlouho čekat, ale konečně se dočkali: od prosince 2019 je přepraví zbrusu nová Fleckalmbahn. Staré gondoly s vybledlými státními vlajkami byly odstraněny hned po skončení minulé zimní sezóny a začalo se s budováním nové údolní i vrcholové stanice. Díky nové Fleckalmbahn se lyžaři budou moci pohodlně přepravit z Kirchbergu až na Ehrenbachhöhe. 

 

► Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Na jaře 2019 začaly v lyžařském středisku Hinterglemm stavební práce na nové gondole Kogel. Moderní 10-místná lanovka nahradí starou "Zwölferkogelbahn" v Hinterglemmu, přepraví lyžaře do nadmořské výšky 1984 metrů a bude dosahovat přepravní kapacitu až 3500 osob/hod.

 

► Hochsölden

V Hochsöldenu najdou lyžaři od začátku zimní sezóny 19/20 novou lanovku Rotkoglbahn. 10-místná gondola od firmy Doppelmayr nahradí starou dvousedačku téhož výrobce z roku 1986. Nová kabinová lanovka přepraví lyžaře na Giggijoch za míň než 6 minut!

 

 

► Zillertal Arena

Zillertal Areně roste před sezónou 2019/2020 nová vrcholová stanice lanovky Rosenalmbahn v Zell am Ziller. Lyžaři získají snadnější nástup i výstup z lanovky, přibudou nové toalety i samoobslužné stravovací prostory. Další novinkou je 10-místná kabinková lanovka Stuanmandl v Gerlosu. Lanovka značky Doppelmayr přepraví na Isskogel až 2800 osob za hodinu, kabiny budou mít vyhřívaná sedadla a veškeré další pohodlí. A otevře se i nový Umbrella Bar, bude se nacházet v lokalitě Fußalm a kromě gastro služeb a příležitostí k Après Ski nabídne také zázemí pro garážování strojů pro úpravu sjezdovek.

 

► St. Anton am Arlberg

V St. Antonu už dosloužila jedna z nejznámějších lanovek Arlbergu, 3-sedačka Schindlergrat. Od zimy 2019/2020 ji nahradí 10-místná gondola Schindlergratbahn s mezistanicí.

 

► Lechtal – Jöchelspitze

Stará dvousedačka, která lyžaře dopravovala na Jöchelspitze do výšky 1800 m n.m., dosloužila a od nové sezóny ji nahradí nová 8-místná gondola. Lechtalské lanové dráhy do projektu obnovy investují 6,6 milionu eur.

 

Nová infrastruktura v italských skiareálech na zimu 2019/2020

► Obereggen - Ski center Latemar

Dosavadní dosluhující 4-sedačku Reiterjoch nahradí od nadcházející zimy moderní 8-sedačková lanovka od firmy Leitner. Lanovka v designu turínského studia Pininfarina nabídne lyžařům a snowboardistům v Obereggen pohodlnější posezení, vyhřívané sedačky a rychlejší přepravu na Reiterjoch.

 

► Andalo - Fai della Paganella

Nová 10-místná kabinková lanovka roste ve středisku Paganella. Nástupní stanice v nadmořské výšce 1470 metrů a výstupní stanice téměř ve dvou tisících metrech nad mořem na La Selletta. Spolu s novou lanovkou přibude ve středisku i nová sjezdovka, červená, dva kilometry dlouhá trať s průměrným sklonem 26%. Víc o nové lanovce a sjezdovce jsme psali v článku Paganella 2019-20: Nová lanovka i sjezdovka.

 

Nová infrastruktura ve švýcarských skiareálech na zimu 2019/2020 

► Region Jungfrau

Součástí velkého projektu obnovy lanovek v Grindelwaldu je nová kabinová lanovka vedoucí z Terminálu Grindelwald (937 mn.m.) k Männlichen v 2225 m n.m. Původní gondola Grindelwald-Männlichen sloužila od roku 1978 a se svou délkou 6,2 kilometru byla ve své době celosvětově nejdelší osobní lanovkou. Od prosince 2019 ji ale nahradí nejmodernější 10-místná gondola. Ta bude mít 109 kabin, přepravní kapacitu až 1800 osob/hod. a čas jízdy se zkrátí z původních 30 na pouhých 19 minut.

Další velkolepá lanovka je v plánu na další sezónu - od 12. prosince 2020 by měla být v provozu 3S gondola „Eiger Express“. Ta přepraví lyžaře za pouhých 15 minut z Terminálu Grindelwald do stanice Eigergletscher. Lanovka s kabinami, z nichž každá má 26 míst k sezení, vás dostane velice blízko k severní stěně ledovce Eiger. Na ledovci bude navíc panoramatická hala s jedinečným výhledem na okolní hory.

Terminál Grindelwald nabídne 1000 parkovacích míst, osm obchodů a také VIP salónek. Celkové investice do projektu dosáhnou 470 milionů švýcarských franků.

 

► Engelberg

Na Titlisu v Engelbergu vyroste v následujících letech výjimečná stavba. Přesněji řečeno, nebude jen jedna - do vybudování nové vrcholové stanice, tunelu, 50 metrů vysoké věže a druhé lanovky, vše v návrhu hvězdných architektů Herzog & de Meuron chtějí v Engelbergu investovat 100 milionů švýcarských franků. Více podrobností o projektu s názvem TITLIS 3020 získáte zde.

Kromě Titlisu se ale nové lanovky dočká konečně i Engstlensee - Jochpass. Výstavba měla původně začít už na jaře 2018, došlo však ke zpoždění a nový termín spuštění lanovky do provozu je stanoven na prosinec 2019. Odpojitelná 6-sedačková lanovka s bublinami a vyhříváním sedadel přepraví při maximální rychlosti 5 metrů za sekundu až 2000 osob za hodinu. Na vzdálenosti 1250 metrů překoná lanovka převýšení 260 metrů.

 

► Aletsch Arena – Fiesch

Ve Fieschi na severní straně Aletsch Areny vzniká nový dopravní uzel. Stavba kombinuje nové nádraží s vlakovým a autobusovým terminálem a přímým přístupem ke gondole nahoru na Fiescheralp. Aletschské lanové dráhy zakomponovaly nástupní stanici nové 10-místné kabinkové lanovky na Fiescheralp do nového dopravního centra. Slavnostní otevření nové lanovky a dopravního uzlu je naplánováno na 7. prosince 2019. Moderní 10-místnou gondolu řady D-Line dodal výrobce Doppelmayr. Lanovka bude mít 48 kabin, na trase bude stát 13 podpěr, výškový rozdíl mezi nástupní a výstupní stanicí činí 1144 metrů a za hodinu lanovka dokáže přepravit až 1800 osob. 

 

► Savognin

V Savogninu začala výstavba nové gondoly Savognin - Tigignas už na jaře 2019. Lanovka nahradí starou 4-sedačku, která byla v provozu už od roku 1987. Nová gondola překoná na své trase výškový rozdíl 423 metrů a bude sloužit jako přístupová lanovka do lyžařského a turistického resortu Savognin. 10-místná gondola bude mít 37 kabin a za hodinu přepraví zpočátku 2000, později až 2600 osob. Náklady na vybudování nové gondoly se vyšplhají k 10,5 milionu eur.

 

Nová infrastruktura v německých skiareálech na zimu 2019/2020

Jak se zdá, německé skiareály tenhle rok do rozvoje infrastruktury velmi neinvestují. Zjistili jsme jen pár novinek. Například, že v  bavorském Jenneru bude nová lanovka Jennerbahn přepravovat od zimy 2019 lyžaře až do vrcholové stanice ve výšce 1800 metrů nad mořem. A v Braunecku roste nová Schrödelsteinbahn, která nahradí starou dvousedačku Finstermünzbahn z roku 1976. Nová lanovka bude 6-sedačka od LEITNER ropeways s bublinami, vyhřívanými sedadly a automatickou výškově nastavitelnou bezpečnostní zábranou pro bezpečnější a pohodlnější nastupování dětí. Nová Schrödelsteinbahn přepraví až 2.400 osob za hodinu a výrazně tak zkrátí čekací doby v zúžení mezi Bayernhangem a Florihangem. 

Reklama

Reklama

Reklama