Čeština
Nové lanovky, nová partnerství v lyžařských střediscích 2018/2019- ©Gstaad

Snímek z dronu ukazuje výstupní stanici nové lanovky Saanerslochbahn

Copyright: Gstaad

Provozovatelé alpských lyžařských středisek ani toto léto nezaháleli a pustili se do budování několika nových gondol, sedačkových lanovek i vleků, ve fázi výstavby jsou i četná další vylepšení infrastruktury. To všechno pro ještě větší pohodlí horských návštěvníků v lyžařské sezóně 2018/2019.

Přinášíme vám přehled nejzajímavějších novinek z alpských skiareálů, které si už tuhle zimu budete moci vyzkoušet:

 

Nové lanovky a vleky v Rakousku

 

ISCHGL

O novinkách v Ischglu už jsme vás informovali: »»Ischgl a Samnaun: Nová lanovka, sjezdovka i restaurace. Největším tahákem je samozřejmě nová Gampenbahn, 6-sedačková lanovka s převýšením 924 metrů, což je unikátní dokonce i v celosvětovém měřítku. Kromě téhle high-tech lanovky se můžete těšit i na dvě nové restaurace - jedna bude přímo u nástupní stanice nové lanovky a bude samoobslužná. Ta druhá bude naopak na výstupní stanici Gampenbahn na vrcholu, ponese jméno Gampenalpe a nabídne 100 míst k sezení.

Západní pohled na vrcholovou stanici nové lanovky Gampenbahn  - © Silvrettaseilbahn AG

Západní pohled na vrcholovou stanici nové lanovky Gampenbahn

Copyright: Silvrettaseilbahn AG


MAYRHOFEN

Ještě větší pohodlí a ještě víc zábavy na sjezdovkách slibuje v zimě 18/19 Mayrhofen v údolí Zillertal. Středisko s akčním názvem Actionberg Penken spustí od 15. prosince novou lanovku Möslbahn. Tato 10-místná inovativní jednolanová lanovka nejnovější generace, tzv. D-Line od výrobce Doppelmayr propojí od prosince 2018 lokalitu Mösl na Hochschwendbergu se střediskem Penken. Přepravní kapacita lanovky Möslbahn umožní přepravit až 2000 osob za hodinu. Na šesti hektarech lyžařských terénů čeká na lyžaře navíc něco přes dva kilometry sjezdovek. 

 

HOCHKÖNIG

V nadcházející zimní sezóně se ve středisku Hochkönig spojí to, co k sobě i tak už dávno patří: Zdejší horu Natrun ze strany od Maria Alm spojí s hlavním lyžařským areálem na Abergu nový lanovkový systém. Kromě lanovky na hoře Natrun se můžete těšit na dokončení rozestavěné sjezdovky Sonnberg a rozšíření nejmodernějšího systému zasněžování. Nová lanovka Sonnbergbahn, nejmodernější 10-místná kabinková lanovka od Doppelmayr, v budoucnu propojí údolní stanici Aberg s vrcholem Natrun. Za hodinu přepraví až 2000 osob, a to na trase dlouhé 1271 metrů. Středisko Hochkönig už také odkrylo i plány na další zimu: Starý vlek Gabühel by měla od zimy 19/20 nahradit supermoderní 10-místná kabinková lanovka.

Od zimy 2018/2019 budete moci na sjezdovky v Hochkönig nastoupit rovnou z návsi  - © Hochkönig

Od zimy 2018/2019 budete moci na sjezdovky v Hochkönig nastoupit rovnou z návsi

Copyright: Hochkönig


KITZBÜHEL

Výjimečně nejsou kitzbühelské investice zaměřené na hlavní lokality Hahnenkamm a Pengelstein, ale na Kitzbüheler Horn na druhé straně Kitzbühelu. Právě tady letos investovali téměř 25 milionů eur do nových přepravních zařízení. Původní dvousedačka Raintal bude nahrazena lanovkou Comfortline S 10EUB od firmy Leitner. Nabízí široký vstup do kabiny, dostatek prostoru, vyšší stropy a ergonomicky tvarované sedačky. Dále dojde k výměně vleku Brunellen, který od zimy 18/19 nahradí 6-sedačková lanovka. Velmi zajímavé je, že výměnou lanovek nedojde ke zvýšení přepravní kapacity, a tak se středisko rozhodlo nepřidávat ani další kilometry sjezdovek. Vlastně možná spíš ještě dojde ke zkrácení některých tratí, protože nová nástupní stanice budované gondoly Raintalbahn je situovaná o něco výš než nástup na původní vlek. Poklidná atmosféra by měla na Kitzbüheler Horn převládat i nadále, aby se návštěvníci mohli věnovat relaxaci, rozjímání a rodině - změnou by mělo být jedině větší pohodlí. Mimochodem: Obě zmiňované nové lanovky by měly být funkční právě včas na oficiální zahájení sezóny na Kitzbüheler Horn - 8. prosince 2018.

 

KATSCHBERG

Na Katschbergu pokračují v modernizaci, a to budováním osmimístné kabinové lanovky Silverjet I a její údolní a střední stanice. Delší čekací doby v St. Margarethen budou už zanedlouho minulostí. Lanovku začínali budovat na začátku dubna, její spuštění do provozu je naplánováno přesně na den zahájení zimní sezóny, tedy na 1. prosinec. Lyžařům by mělo sloužit 60 moderních kabin, každá pro 8 osob, které vyvezou lyžaře nahoru během 5 minut. Přepravní kapacita bude dosahovat až 2600 osob za hodinu.

Nová údolní stanice lanovky Silverjet ve středisku Katschberg  - © Katschberg

Nová údolní stanice lanovky Silverjet ve středisku Katschberg

Copyright: Katschberg


KITZSTEINHORN/MAISKOGEL

"Spojujeme to, co k sobě patří" - tak zní hlavní motto rozsáhlé investice a projektu s názvem "K-onnection" . Na Maiskogel by se měli lyžaři v blízké době dostat přímo z Kaprunu dvěma novými lanovkami. A z Maiskogelu se potom rychle a pohodlně přepraví na Langwiedboden v ledovcovém lyžařském středisku Kitzsteinhorn. Už od prosince 2018 by měla lyžaře do oblíbeného rodinného střediska přepravovat nová MK Maiskogelbahn, 10-místná vysoce komfortní lanovka. Údolní stanice lanovky MK Maiskogelbahn bude srdcem kaprunského centra: Stane se centrem služeb s pokladnami, úschovnou lyží s víc než 2000 úložnými boxy a s moderní půjčovnou výstroje i sportovním obchodem. Od prosince 2019 potom propojí Maiskogel s Kitzsteinhornem lanovka 3K (Kaprun-Kitzsteinhorn-K-onnection). Tímto novým spojením dojde k úplnému propojení rodinného střediska Maiskogel s ledovcovým Kitzsteinhornem.

 

OBERGURGL-HOCHGURGL

Na konci Ötztalského údolí v Obergurgl-Hochgurgl byla už v roce 2015 slavnostně spuštěna do provozu nová lanovka Kirchenkarbahn. Od zimy 2018/19 se tahle lanovka dočká prodloužení a dobudování druhé sekce. Nová 10-místná kabinová lanovka od Doppelmayra vás vyveze až do výšky 2.839 m a lyžařské terény rozšíří jedna nová, lehká sjezdovka se systémem technického zasněžování.


HOCHZILLERTAL | HOCHFÜGEN | SPIELJOCH

Novinky chystají i v Zillertalském údolí. V lyžařském středisku Hochzillertal vás už od téhle sezóny dopraví těsně pod vrchol Wetterkreuze do výšky 2400 m nová 10-místná gondola Wimbachexpress. Ve Fügen je v provozu už od minulé zimy lanovka Spieljochbahn, která vás rychle a pohodlně dopraví rovnou do střediska. Pro zimu 2019/2020 je v plánu vybudování tzv. "Peak-to-Peak" lanovky, která spojí dva vrcholy - Riederer Wetterkreuz a Onkeljoch.


SILVRETTA MONTAFON

Na místě údolní stanice "Alten Talstation", v níž je nástup na sedačkovou lanovku Versettla v Gaschurnu, se buduje a od zimy 2018/19 bude v provozu nová budova. Její součástí bude sportovní obchod a après-bar s otevřenou a krytou terasou a osm metrů dlouhým Sky barem. Projektový manažer výstavby Christian Pfister k tomu řekl: "Nový bar odráží lyžařskou historii města a Montafonu. Použitý styl může být popsán jako "alpine-chic": mnoho tradičních prvků interiéru je kombinováno s módními doplňky - od dřevěných stropů s ocelovými konstrukcemi přes robustní stoly s moderními židlemi až po velkoformátové historické fotografie lyžařů, kteří ovlivnili vývoj Silvretta Montafon." Skupina Silvretta Montafon investuje do výstavby nové "Alten Talstation" zhruba 4,9 milionů eur.


DAMÜLS MELLAU

Stará dvousedačka Oberdamüls už si své odsloužila, a tak přenechává místo moderní odpojitelné 6-sedačkové lanovce. Ta bude mít snadný nástup díky dopravnímu pásu a do vrcholové stanice vás dopraví rychlostí 6 m/s. Stylové sedačky jsou opatřeny vyhřívanými sedadly a bublinami pro ochranu před větrem a špatným počasím. K nové lanovce Sunnegg se dostanete přes sjezdovku č. 17.


SNOW SPACE SALZBURG

V létě 2018 proběhla výměna čtyřsedačky Sonntagskogel 2 ve skiareálu Snow Space Salzburg. Právě ta představovala poslední překážku mezi dvěma lyžařskými horami Grafenberg a Gernkogel ve Wagrainu a St. Johann. Starou sedačkovou lanovku nahradí moderní a výkonná sedačková lanovka s 8 místy, která povede po mírně upravené trase až těsně pod Sonntagskogel. Stavět se začalo v červnu, už na konci listopadu nebo na začátku prosince bude lanovka připravena svézt první lyžaře. Kromě zvýšené přepravní kapacity byl hlavním cílem stavebního projektu komfort, protože nová lanovka je vybavena ochranou proti povětrnostním vlivům (tzv. bublinami), vytápěním sedadel a tlumení nárazů a vibrací. Jízda touhle lanovkou teď bude stát za to nejen díky tomu, že jde o skvělé spojení mezi Wagrainem a St. Johann, ale i proto, že obsluhuje nově rozšířenou sjezdovku, jejíž terén je teď mnohem přitažlivější.


ZILLERTAL ARENA:

V lyžařské oblasti Zillertal Arena letos investovali do technického zasněžování. V lokalitě Rosenalm v Zell am Ziller vzniká před zimou 2018/19 nová retenční nádrž s kapacitou 150.000 metrů kubických. Díky tomuhle projektu, který vyjde na 13 milionů eur, bude moci být technicky zasněžováno téměř celých 100% sjezdovek ve středisku Zell am Ziler. 

Kromě zasněžovací techniky přibude v Zillertal Areně ještě jeden nový vlek, resp. lanovka. Se začátkem zimní sezóny spustí do provozu 6-sedačkovou lanovku Larmach v Königsleiten. Lanovka od Doppelmayra přepraví za hodinu až 2800 osob a na své trase během 4,5 minuty překoná převýšení 321 metrů. Do lanovky, vybavené bublinami a vyhříváním sedadel, investovalo středisko 8,5 mil. eur. 

 

GLUNGEZER

51 let vozila lyžaře dvojsedačka z údolní stanice v Tulfes do střední stanice Halsmarter. Od půlky prosince ji nahradí nová, moderní 10-místná kabinová lanovka od firmy Doppelmayr. Ta vás během sedmi minut poodlně a bezpečně přesune o 600 výškových metrů výš do střední stanice Halsmarter. Všechno zatím jde přesně podle plánu, koncem září by měli pracovníci od Doppelmayr začít natahovat lana. Začátkem listopadu proběhnou testy, začátkem prosince pár zkušebních jízd a po kolaudaci a schválení by měla nová lanovka od 21.12.2018 začít vozit první návštěvníky.


SKICIRCUS SAALBACH-HINTERGLEMM LEOGANG FIEBERBRUNN

Návštěvníci rakouského skiareálu Skicircus Saalbach-Hinterglemm Leogang Fieberbrunn se mohou v nadcházející sezóně těšit na vícero nových přepravních zařízení. Ohnivě červenou starou Kohlmaisbahn nahradí moderní gondola pro 10 osob, budovaná ve dvou sekcích. Nová střední stanice Kohlmaisbahn je situovaná asi 30 metrů na západ a výstavba budovy začala už v roce 2017. Letos v létě byla zahájena výstavba údolní stanice a nové vrcholové stanice. Od prosince už bude lanovka na všech úsecích kompletně v provozu.

Nahrazena bude i stará šestisedačka Asitzmuldenbahn. Od listopadu 2018 její místo zaujme moderní sedačka s 8 místy, vyhřívanými sedadly, bublinami a automatickou bezpečnostní pojistkou. Nová lanovka Asitzmuldenbahn přepraví až 3500 osob za hodinu. 

V Saalbach-Hinterglemm se budují dvě nové retenční nádrže: nádrž Hochalm II (kapacita: 251 300 m³) bude dokončena v říjnu 2019, nádrž Streuböden (kapacita 155 000 m³) už v říjnu 2018.

Saalbach Hinterglemm chystá na zimu 2018/19 novou údolní stanici lanovky Kohlmaisbahn   - ©  Tourismusverband Saalbach Hinterglemm

Saalbach Hinterglemm chystá na zimu 2018/19 novou údolní stanici lanovky Kohlmaisbahn

Copyright: Tourismusverband Saalbach Hinterglemm

 

BAD GASTEIN

V údolí Gasteinertal roste nová lanovka Schlossalmbahn, kterou uvedou do provozu v prosinci 2018. "Generační projekt Schlossalm NEU“ s sebou nese investice ve výši 84 milionů eur a zahrnuje vybudování nové 10-místné kabinové lanovky Schlossalmbahn včetně nové multifunkční nástupní stanice, která se přemístí na druhou stranu silnice a umožní tak volný přístup do lyžařského areálu. Přepravní kapacita stoupne z původních 1400 na 3000 lidí za hodinu. Nová horní stanice je situovaná o trochu výš a lyžaři si po vystoupení z lanovky mohou vybrat hned ze tří možných sjezdů, na které se pustit (Schlossalm, Small Nick a Haitzingalm) - každý z nich má víc než 1200 metrů převýšení.

Lanovka nahradí původní Standseilbahn, dvojsedačku Haitzingalm i čtyřsedačku Kleine Scharte. Vysokorychlostní čtyřsedačka Sendleiten už je také odstraněna a na úplně stejné trase ji nahradí odpojitelná 8-sedačková lanovka s kapacitou okolo 4000 osob za hodinu. V lyžařském středisku Schlossalm dojde k vybudování dalších 20 hektarů sjezdovek. V plánu je i vybudování retenční nádrže o objemu 150 tisíc metrů kubických vody. Toto jezírko zajistí od roku 2020 technické zasněžování pro všechny stávající i nově vybudované sjezdovky.  

Nová nástupní stanice lanovky Schlossalmbahn v Gasteinu  - © Gasteiner Bergbahnen

Nová nástupní stanice lanovky Schlossalmbahn v Gasteinu

Copyright: Gasteiner Bergbahnen

 

Nové lanovky a vleky ve Švýcarsku

 

ZERMATT

Už 29. září 2018 se spouští do provozu nová 3S (třílanová) lanovka z Trockenen Steg na Klein Matterhorn. Po dvou letech výstavby je dokončena jedna z nejpozoruhodnějších lanovek v Alpách. Největší stavební projekt společnosti Zermatt Bergbahnen AG realizovalo celkem 38 firem ze Švýcarska a Itálie a celkové náklady se vyšplhaly na 52 milionů švýcarských franků. Lanovka 3S-Bahn přepraví na nejvýše položenou výstupní stanici Evropy až 2000 osob za hodinu. K nové velkolepé lanovce přibude od zimy 2020/2021 další vlek z pomezního bodu Testa Grigia na švýcarsko-italské hranici.

Vizualizace nové vrcholové stanice v Zermattu v nadmořské výšce přes 3800 metrů - vlevo můžete vidět výstupní stanici staré gondoly Großraum.  - © Zermatt Bergbahnen AG

Vizualizace nové vrcholové stanice v Zermattu v nadmořské výšce přes 3800 metrů - vlevo můžete vidět výstupní stanici staré gondoly Großraum.

Copyright: Zermatt Bergbahnen AG


GSTAAD

Stavba nové lanovky Saanerslochbahn v Gstaadu začala už v roce 2017. Tuto zimu se chystá její spuštění do provozu, a tak se návštěvníci mohou těšit na rychlou a pohodlnou přepravu přímo do lyžařského střediska nebo na Saanerslochgrat. K pohodlí přispívá nejen bezbariérový přístup, ale i dostatek prostoru v kabinách. Jedná se o první gondolu švýcarského výrobce Garaventa ve formě tzv. „D-Linie“ a světovou novinkou je i prosklená střecha této lanovky.

Snímek z dronu ukazuje výstupní stanici nové lanovky Saanerslochbahn  - © Gstaad

Snímek z dronu ukazuje výstupní stanici nové lanovky Saanerslochbahn

Copyright: Gstaad


LES DIABLERETS

Od příští zimy bude mít Les Diablerets novou kabinkovou lanovku! Nová gondola "Le Diablerets Express" přepraví lyžaře z Les Diablerets přes La Jorasse do Les Mazots. Desetimístná gondola s přepravní kapacitou 2500 osob za hodinu a rychlostí 6 metrů za sekundu vystoupá k vrcholové stanici za 6 minut a 30 sekund. V rámci terénních úprav vznikne v La Jorasse osvětlená sjezdovka (od střední stanice lanovky do Les Diablerets). Pro nejmladší lyžaře se v lokalitě Les Mazots staví cvičný prostor se 100 metrovým posuvným pásem.
 

SAAS FEE

Na hoře Hannig v Saas Fee už se nelyžuje, hora je ale stále oblíbeným výletním cílem pro zimní sportovce i letní turisty. Nová kabinová lanovka nahrazuje stávající čtyřsedačku na stejné trase, návštěvníci se do výšky 2337 m.n.m., tedy až na Hannig, dostanou za 4 minuty jízdy. 10-místná gondola má bezbariérový vstup, panoramatická okna a splňuje i náročné požadavky návštěvníků na pohodlí. Hannigbahn funguje celoročně, přepravuje kromě klasických tursistů i rodiny s kočárky a osoby s poruchou pohyblivosti. Díky prostorným 10-místným gondolám lze snadno přepravit i horská kola, koloběžky atd.

Na ledovci roste nová výstupní stanice ledovcového vleku Mittelallalin 1. Je situovaná o trochu níž a napravo od současné stanice, protože výjezd byl kvůli tání ledovce v poslední době velmi strmý. Stávající údolní stanice by se měla posunout asi o 20-30 m doleva. Další novinkou je posílení přepravní kapacity vleku Mittelallalin 1 vybudováním nového lyžařského vleku 2-GSL Mittelallalin 4, který vede souběžně s Mittelallalin 1.

 

ANDERMATT / SEDRUN

Spojení lyžařské oblasti bude od zimy 2018/19 ještě těsnější. Práce na výstavbě kabinové lanovky Oberalppass-Schneehüenerstock jsou v plném proudu, stejně jako budování retenční nádrže Oberalpsee pro technické zasněžování. Návštěvníci se od zimy budou moci občerstvit a ohřát v samoobslužné restauraci s vyhlídkovou terasou v horní stanici na Schneehüenerstock. Další nová restaurace se otevírá na Gütsch. Na programu jsou i terénní práce na nových sjezdovkách, zasněžování a rozšíření dětského parku Kinderland nad Nätschenem.

 

 

Nové lanovky a vleky v Itálii

 

TRE CIME DOLOMITI | ALTA PUSTERIA

Po více než 40 letech provozu dosloužila dvoumístná sedačková lanovka a bude nahrazena odpojitelnou 6-sedačkou s bublinami a vyhřívanými sedadly od firmy Leitner. S novou sedačkovou lanovkou se celá plocha sjezdovky pod rozlehlou náhorní plošinou otevře dokořán. „Díky nové lanovce se tyhle už tak široké sjezdovky stanou se začátkem příští zimní sezóny nejoblíbenějšími v celém lyžařském středisku,“ je přesvědčen Mark Winkler, výkonný ředitel Tre Cime AG. Kromě výstavby nové lanovky se v Alta Pusteria investuje do zasněžování: nový zasněžovací systém bude nejvýkonnější v celé severní Itálii. Čas zasněžování celého střediska se zkrátil na rekordní dobu 40 hodin! Zlepšuje se i rozmanitost zdejších sjezdovek. Od zimy 2018/19 budou lyžařům k dispozici dvě nové pisty: mírná varianta ke stávající černé sjezdovce „Kristlerhang“ a nová modrá a krásně široká trať na lyžařském svahu „Croda Rossa“ směrem na Signaue. Ve skiareálu navíc přibudou dvě rodinné zábavné sjezdovky s atrakcemi, tzv. "fun slope" a nová chata zvaná "Zin Fux". Ale to není vše: V nejbližších letedch by mělo dojít k propojení s rakouským skiareálem „Thurnthaler“ a v Benátsku ležícím skiareálem Val Comelico prostřednictvím nového vleku. Z aktuálních 110 kilometrů sjezdovek by se tak nabídka po sloučení resortů měla rozšířit na 160 km sjezdovek!

 

MALGA SAN VALENTINO | HAIDERALM a SCHÖNEBEN | BELPIANO

Plány na spojení dvou lyžařských areálů – Haideralm a Schöneben – existují na papíře už hodně let. Základy projektu byly položeny po schválení hodnotící zprávy o vlivu na životní prostředí v roce 2010. Ovšem až po sloučení obou společností - Schöneben AG a Haider AG - se s projektem znovu pohnulo. A tak jsou před zimou 2018/2019 na světě dvě gondoly od firmy Leitner: "GD10 St. Valentin-Schöneben", jejíž trasa vede z vesnice Sv. Valentin přes střední stanici do střediska Belpiano/Schöneben. Především tahle část projektu má dvě důležité přednosti: Jednak se trasa lanovky vyhýbá obydleným oblastem a za druhé, lanovka slouží jako páteřní přepravní zařízení mezi Haideralm a Schöneben. Zvláštností nové 10-místné lanovky je délka její trasy: se 4,3 km jde o jednu z nejdelších lanovek svého druhu. Další kabinovou lanovkou, která zajistí pohodlný přesun od vrcholové stanice v Schönebenu, je "GD10 Höllental".  Právě tady je nástup na sjezdovku Höllental a dostanete se odsud k nové spojovací sjezdovce vedoucí ke střední stanici GD10 St. Valentin-Schöneben. A na tomto místě končí i nová sjezdovka "Plan Grand" z Haideralmu.

 

V článku jsme se snažili podchytit aspoň nejdůležitější novinky v alpských lyžařských střediscích před zimou 2018/2019. Článek budeme aktualizovat, jakmile se dozvíme o dalších nových lanovkách, které by vás mohly zajímat.

 

Galerie

Vrcholová stanice Saanerslochbahn - © Gstaad
Od zimy 2018/2019 budete moci na sjezdovky v Hochkönig nastoupit rovnou z návsi - © Hochkönig
Nová lanovka v hornobavorském středisku Jenner - © www.jennerbahn.de
Nová údolní stanice lanovky Silverjet ve středisku Katschberg - © Katschberg

Zobrazit vše

 

Reklama

Reklama

Reklama