Milí čtenáři - lyžaři, uzavření lyžařských oblastí a skiareálů kvůli koronaviru možná ovlivnilo i vaše plány strávit na horách několik dní během jarní lyžovačky. Pokud je váš lyžařský zájezd kvůli COVID 19 ohrožen, nebo se neuskuteční, zde najdete shrnutí postupů, které je vhodné dodržet při pokusu o vrácení peněz, odložení zájezdu nebo při stornování zakoupených skipasů, zapůjčení lyžařského vybavení nebo dokonce při navrácení vynaložených nákladů na ubytování (hotely, turistické chaty atd.). 


Kvůli koronaviru musím zrušit lyžařský zájezd. Jak dostanu zpět své peníze?


Než začneme, uvědomte si prosím, že všechny složky, které jsou součástí turistického ruchu, a to i na horách (poskytovatelé ubytování, lyžařská střediska, lyžařské školy, půjčovny lyžařského vybavení...) dnes podléhají stejným preventivním opatřením a cestovním/pracovním omezením jako vy. Také jejich týmy a pracovní procesy jsou co nejlépe přizpůsobeny této krizové situaci. Nebuďte proto překvapeni, pokud váš požadavek na vrácení peněz nepovede z jejich strany k okamžité reakci. Dejte jim čas, aby zvládli vybavit všechny požadavky....

Chcete-li získat náhradu (alespoň částečnou) vaší lyžařské dovolené, ohrožené v důsledku pandemie koronaviru, potom postup, který byste měli dodržet, závisí na způsobu rezervace.

 

► Pokud jste si rezervovali pobyt typu all-inclusive

Pokud jste se rozhodli pro pobyt all-inclusive včetně ubytování, skipasů, půjčení vybavení a případně lyžařských lekcí, kontaktujte cestovní kancelář nebo agenturu, u které jste si pobyt rezervovali. Každá cestovní kancelář i cestovní agentura má vlastní všeobecné podmínky prodeje a stornování či zrušení zakoupených zájezdů, proto vám nemůžeme zaručit, že vaše očekávání budou ve všech případech splněna a vy dostanete zpět všechny své peníze. Naše doporučení zní: Přečtěte si důkladně smlouvu o rezervaci zájezdu, kterou jste s cestovní kanceláří podepsali.

V prohlášení Asociace českých cestovních kanceláří (ACKČR) k nastalé situaci se uvádí: "Chceme tímto klienty českých cestovních kanceláří ubezpečit, že cestovní kanceláře vyvíjejí v této mimořádné situaci maximální snahu, aby svým klientům nabídly co nejoptimálnější možnosti řešení."

Ke stavu nouze, vyhlášenému v celé České republice, vydala prohlášení i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). V prohlášení připojila i několik základních rad a doporučení klientům: "Dotčené zájezdy a pobyty doporučujeme realizovat v pozdějších termínech, na které budou uhrazené finanční prostředky zákazníků přesunuty, je-li to vzhledem k charakteru zájezdu po dohodě s dodavateli služeb možné." AČCKA vyzývá zákazníky k vyčkání dalšího vývoje: "Není důvod stornovat zájezdy na termíny letních prázdnin. Vývoj událostí je velmi dynamický a stávající omezení mohou brzy odeznít. Případné storno poplatky jsou nyní minimální a zůstávají neměnné zpravidla do 30 až 60 dnů před odjezdem/odletem dle podmínek pořádající cestovní kanceláře.

Vzhledem k velké poptávce po vyřízení klientských žádostí se ale nedoporučuje kontaktovat cestovní kanceláře telefonicky. Osobní návštěva je zase vyloučena kvůli rozhodnutí vlády o uzavření těchto provozoven. Proto pokud chcete kontaktovat cestovní kancelář, kde jste svůj pobyt rezervovali, upřednostňujte formu e-mailu a ve své zprávě jasně uveďte číslo rezervace/objednávky, termín pobytu a vaše kontaktní údaje. Nezapomeňte připojit všechny doklady prokazující vaši rezervaci. 

 

► Pokud jste si rezervovali pobyt prostřednictvím skiareálu

Využili jste při objednání vaší lyžařské dovolené rezervačních služeb lyžařského střediska? V tom případě jste už nepochybně byli skiareálem kontaktováni e-mailem. Pokud tomu tak není, kontaktujte středisko sami, nejlépe e-mailem. Do zprávy uveďte číslo rezervace, termín pobytu a kontaktní údaje. 

 

► Pokud jste si rezervovali každou službu zvlášť

Ubytovatel, lyžařská škola, půjčovna vybavení… Poskytovatele těchto služeb budete muset kontaktovať jednoho po druhém. Chcete-li se dozvědět více o podmínkách náhrady, kontaktujte ubytovatele, u kterého jste si ubytování rezervovali (hotel, turistická kancelář, Airbnb nebo podobné platformy). To samé udělejte s lyžařskou školou a lyžařskou půjčovnou, kde jste si rezervovali vybavení.

Pro usnadnění tohoto procesu už některá lyžařská střediska spustila na svých stránkách speciální sekci týkající se situace ohledně koronaviru, kde jsou uvedeny postupy a způsoby náhrady/storna/vrácení peněz. 


Zde je několik příkladů:
- Les Menuires: lesmenuires.com/en/coronavirus
- Les 3 Vallées: les3vallees.com/en/coronavirus/
- Špindlerův Mlýn: skiareal.cz/skiareal/info/provoz-vleku-a-lanovek
- SkiResort ČERNÁ HORA - PEC: skiresort.cz/informace/namety-a-pripominky/ 

Nemůžeme zde vyjmenovat všechna střediska a stránky, které pro tento účel vznikly, ale najdete je velmi rychle, pokud si otevřete oficiální webové stránky příslušného střediska. Pokud na stránkách střediska speciální informace ke koronaviru chybí, kontaktujte skiareál prostřednictvím kontaktního formuláře, e-mailem nebo telefonicky.

 

Jak mohu vrátit skipas?


I když v této věci neexistuje žádná aktuálně platná legislativa a oficiální pravidla, provozovatelé skiareálů většinou postupují podobně. Lyžařská střediska, která nabízejí možnost online nákupu skipasů, umožňují vykonat storno nakoupených produktů bez poplatků, většinou způsobem tzv. kreditů.

➽ Zde je několik příkladů:
- střediska TMR s nákupem přes Gopass: gopass.travel/CZ/help/dolezite-informacie.html
- Livigno: skipasslivigno.com/en/skipass-refund-due-to-lifts-closure/

Pokud jde o celosezónní permanentky, za ty se peníze nevracejí, ale některá střediska nabízejí lyžařům možnost využití letošní permanentky i na začátku příští zimy. Shrňme si tedy, co vás na vracení skipasů kvůli koronaviru nejvíc zajímá:

➽ Nevyužité skipasy se většinou vracejí bez poplatku (někdy formou kreditu)
➽ Částečně využité skipasy se částečně refundují
➽ Za sezónní permanentky se peníze nevracejí, některé skiareály nabízejí prodloužení platnosti sezónního skipasu až do začátku příští zimní sezóny

 

Jak získám náhradu za lekce lyžování?


Kontaktujte prosím konkrétní lyžařskou školu e-mailem a vyžádejte si další informace týkající se náhrady za rezervované a nevyužité lyžařské lekce. Vaše dotazy a žádosti budou určitě vyřízeny, mějte však na paměti, že může dojít k časovému prodlení. 

 

Jak postupovat v případě zapůjčené lyžařské výstroje?


Pokud jste si už lyžařskou výstroj zapůjčili, obraťte se s dotazem na způsob vrácení přímo na půjčovnu, které výstroj patří. Pokud jste si výstroj zatím jen rezervovali, avšak k zapůjčení ještě nedošlo, většina půjčoven by vám měla vyjít vstříc a rezervaci stornovat bez poplatku.