Čeština
Lanovka Flexenbahn a dvě nové lanovky  Trittkopf spojují od zimní sezóny 2016/17 St. Anton a Zürs

Lanovka Flexenbahn a dvě nové lanovky Trittkopf spojují od zimní sezóny 2016/17 St. Anton a Zürs

Copyright: Ski Arlberg

Je to ale nepoměr: Ačkoli na horách padá pořád míň sněhu, lyžařská střediska jsou rok od roku krásnější a modernější. Také letos investuje řada lyžařských oblastí ve velkém, a tak se milovníci lyžování mohou těšit na řadu novinek: Supervelké lanovky, nové sjezdovky, staronové rakouské lyžařské mega-středisko nebo hudebně laděné gondoly... Připravili jsme pro vás přehled nejzajímavějších investic v Rakousku, Německu, ve Švýcarsku, Francii i v Itálii...

Náš výběr je omezen na větší a/nebo nejoblíbenější lyžařská střediska a nezmiňuje tedy všechny novinky, které se letos v Alpách objeví. Proto pokud v našem článku nenajdete informace o vaší oblíbené zimní destinaci, informujte se prosím přímo na webových stránkách skiareálu.


RAKOUSKO


Arlberg se stává rakouskou největší lyžařskou oblastí
Arlberg byl odjakživa kolébkou lyžování, teď je ale tento tradiční region takříkajíc prošpikovaný lanovkami. Dosud nepropojené lyžařské areály St. Anton a Lech-Zürs tuto zimu spojí trasy čtyř nových desetimístných gondol. Obě klíčové lanovky míří z Alpe Rauz a z Zürs na hřeben, který obě místa odděloval. Na stranu Zürs se dá sjet i na lyžích, zpátky k Alpe Rauz jedině lanovkou. Odtud zpřístupňuje středisko Albona další lanovka, která nahradila dvě zastaralé dvojsedačky. Arlberg díky celkovým 340 kilometrům sjezdovek trumfne dosavadní největší rakouské lyžařské oblasti Skiwelt Wilder Kaiser-Brixental (264 km) a Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn (270 km), čímž se opět po roce změní žebříček rakouských nej... Ve výhledu jsou ale ještě větší plány: Ve vzduchu visí další rozšíření o paznaunskou destinaci Kappl prostřednictvím propojení přes středisko Rendl. Začátek zimní sezóny na Arlbergu je naplánovaný na 2. prosinec.


Zell am See a Saalbach vracejí úder
Také lyžařská oblast Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn, kterou letošní arlberské rozšiřování svrhlo z horních příček co do rozlehlosti lyžařských terénů, se o něco rozroste - konkrétně o 77 kilometrů sjezdovek lyžařského střediska Schmittenhöhe, které se k areálu připojí přes Zell am See. K tomu ale dojde až v roce 2018. Už teď je však zaděláno na první krok: Od začátku této sezóny zpřístupní nová desetimístná kabinová lanovka zadní stranu Schmittenhöhe s novou, středně náročnou sjezdovkou. Trať této lanovky se později stane horní částí trasy nové spojovací lanovky ze Saalbacherského předměstí Viehhofen. Nová lanovka láká na rozličné vymoženosti, které zvýší komfort přepravovaných pasažérů: bezplatná wi-fi či bezplatné streamování hudby. Na straně Viehhofenu je nové propojení řešeno výstavbou nové lanovky Schönleitenbahn směřující k Leogangu. Lyžařská sezóna na Schmittenhöhe začíná 2. prosince. 


Sölden zatočí s frontami
Spousta turistů, kteří mířili do Söldenu z předního Ötztalu, využívala lanovku Giggijochbahn, k níž neodmyslitelně patřily dlouhé fronty a dlouhé čekací doby. Tomu ale, zdá se, učiní přítrž výměna staré Gigijochbahn za jednu z nejvýkonnějších lanovek, jaká kdy spatřila světlo světa: Tenhle nový obr zvládne za hodinu přepravit až 4500 osob! To je o téměř 2000 víc než stará lanovka. I ta se ale ještě na stará kolena dočká seriózního uplatnění: Přesune se jen o pár kilometrů níž do údolí, v Hochoetz nahradí předchozí lanovku Ochsengartenbahn. Zimní sezóna v Söldenu začíná 19. listopadu, na ledovcových terénech se už ale lyžuje od půlky září.

 

Obří gondola na ledovci Stubai
43 let od zahájení provozu mění lyžařské středisko na Stubaiském ledovci svou hlavní tepnu: lanovku Eisgratbahn. Nová lanovka z údolí do srdce skiareálu je skutečně velkolepá: téměř pět kilometrů dlouhá, postavená za použití větruodolné trojlanové techniky, a čas jízdy se zkrátil o polovinu, na pouhých 11 minut! Design nové lanovky pochází z dílny návrhářů sportovních vozů Pininfarina, vnitřek gondol nabízí kožená sedadla a samozřejmostí je i wi-fi. Výstavba tohoto zázraku techniky stála Stubaiské ledovcové dráhy víc než 60 milionů euro - to je nejvíc, co kdy v alpském prostoru vlastníci lanovek za vybudování jediného lanovkového systému zaplatili. Novou Eisgratbahn uvedou do provozu 29. října.


Kleinwalsertal probouzí k životu Hohen Ifen
Kleinwalsertal patří k Rakousku, i když je autem dostupný pouze z německého Oberstdorfu, s nímž jako lyžařské středisko spolupracuje. Nyní se ale k životu probouzí kleinwalsertalská nejvyšší hora Hohe Ifen, na níž bude proinvestováno na 30 milionů euro. Tuhle zimu tady začne fungovat nová šestisedačka z údolí, část rozpočtu šla také do nového zasněžování. v sezóně 2017/18 by měla následovat desetimístná kabinová lanovka s výstavbou plánovanou ve dvou sekcích až k vrcholu. Pohádkově krásné sjezdovky na náhorní plošině Gottesackerplateau ale budeme naštěstí moct sjíždět i nadále na přírodním sněhu.

Galerie

St.Anton am Arlberg - © Ski Arlberg
Údolní stanice lanovky 3S-Eisgratbahn - © Stubaier Gletscher / Renderwerk.at
Nové propojení Lech Zürs a St. Antonu - © Ski Arlberg
Zermatt - © Zermatt Bergbahnen AG

Zobrazit vše


ŠVÝCARSKO

Sedačková lanovka pro freeridery a lyžování pro handicapované 

Velká švýcarská lyžařská střediska odvážně investovala do většího pohodlí a rychlejších lanovek. V Zermattu nahradí 45-letou gondolu z Gantu na Blauherd moderní šestisedačková lanovka, a tak zpřístupní lokalitu Sunnegga-Rothorn, ráj všech freeriderů. V St. Moritz se potěší všichni příznivci lyžařského střediska Corvatsch, kde poslali staré vleky Curtinella na zasloužený odpočinek a nahradili je vysokorychlostní šestisedačkovou lanovkou v designu Porsche. Údolní stanice se zároveň posouvá o kousek blíž k Hossa-Baru, což nejenže zjednodušuje apres-ski zábavu, ale také spojení z Murtèl. V lyžařském středisku Madrisa bude uvedena do provozu nová šestisedačkovaá lanovka Schaffürggli, která přepraví i tělesně postižené návštěvníky, přibyde i nová bezbariérová restaurace. Lyžařské středisko se tak snaží vyjít vstříc handicapovaným sportovcům a usnadnit jim pohyb po skiareálu.

 

ITÁLIE

Spousta nových lanovek a terénní úpravy sjezdovek

V lyžařském středisku Araba/Marmolada se od letošní zimy svezete novou osmimístnou kabinovou lanovkou "Portados", která má přepravní kapacitu 2400 osob za hodinu, navíc tady došlo k terénním úpravám na několika svazích, k rozšíření sjezdovek 1 a 13 a k vylepšení technického zasněžování. Sedlo San Pellegrino a Col Margherita propojí nová černá sjezdovka, dlouhá přes 2300 metrů. V Bellamonte investovali do výměny starých čtyřsedaček za dvě 10-místné gondoly spojující “Castelir-Fassane Morea”. Díky osazení nových kabinových lanovek dojde zároveň k odstranění 13 z 28 podpěr - tak mohou zdejší lyžařské terény nabídnout větší komfort a bezpečnost na trati. V Obereggen také modernizují přepravní zařízení: starou fixní 4-sedačku nahradí nová kombinovaná lanovka (sedačky/kabiny) s kapacitou 2600 osob za hodinu. Nově osazená lanovka nabídne 6-sedačky a 8-místné kabiny. Lanovku budou využívat i milovníci sáňkování, protože je dopraví k nedaleké nové sáňkařské dráze. Ve Val Gardena bude místo původního vleku “Gran Paradiso” přepravovat lyžaře nová 8-sedačka s vyhříváním sedadel a bublinami (délka 1005 m, převýšení 231 m, přepravní kapacita 2200 os/h.). 

 

FRANCIE

Lanovka se skleněnou podlahou a nové terény pro začátečníky 

Val d'Isère zgruntu přepracovalo zázemí svého domovského střediska Solaise. Starou lanovku nahradila desetimístná gondola, která nejen že přepraví mnohem víc lyžařů v kratším čase, ale je také atraktivnějším výchozím bodem pro dosažení hlavních sjezdovek i nového areálu pro začátečníky se třemi posuvnými pásy. Nová lanovka Solaise samozřejmě nabízí bezplatnou wi-fi a vyhřívané sedačky. Zajímavostí ale je, že dvě z 91 kabin mají skleněné dno. S dobou jdou i v La Plagne; tam se ještě vloni lyžaři vraceli z údolního bodu Plagne Montalbert jen s obtížemi. Dvě nové rychlé lanovky a jedna nová sjezdovka nově činí z tohohle výletu neskutečný zážitek. Alpe d'Huez, nejjižnější z francouzských mega-středisek, rozšiřuje své služby pro začátečníky - kompletní rekonstrukce se dočkal malý začátečnický areál Signal, dostal nové lanovky a jednu superlehkou sjezdovku až do údolí. 

NĚMECKO

Ve Středohoří se investuje 

Na německých horách se momentálně hodně staví a ještě víc plánuje, ale jen málo je hotovo. Nová lanovka Zugspitzbahn, stejně jako plánované fungl nové lyžařské středisko je ve výhledu až na zimu 2017/18. V Oberstdorfu plánují novou restauraci na vrcholu Nebelhornu a výměnu vleku pod Fellhornem za moderní šestisedačku s koženými sedadly. Neúnavně se staví v německém Středohoří, konkrétně v tamním největším lyžařském areálu Wintersport-Arena Sauerland. Tady v této sezóně investovali pět milionů euro do nových vleků, lepšího zasněžování a sáňkařské dráhy. Nejdůležitější investice: Ve středisku Skiliftkarussell Winterberg nahradí starý vlek až ke Kappe nová čtyřsedačka a vytvoří tak lepší spojení pro lyžařské turisty. Nová sedačková lanovka bude samozřejmě užitečná i v létě, až bude přepravovat kola a cyklisty do místního Bikeparku.

Reklama

Reklama

Reklama