Čeština

Několik rad pro bezpečné lyžování

29. listopad 2016 | ROMAIN BOURGEAIS

Několik rad pro bezpečné lyžování- ©Paul Zizka/Sunshine Village
Copyright: Paul Zizka/Sunshine Village

Přinášíme vám několik rad, aby lyžování zůstalo požitkem. Bezpečná, pohodová a úspěšná lyžovačka totiž začíná už doma!


Před odchodem na lyžovačku


Před lyžováním je vítána rozcvička svalů: hned po probuzení a vstání z postele začněte s přípravou svého těla. Ideální je strávit deset až dvacet minut nad jednoduchými malými protahovacími cviky, které zahřejí svaly před jejich zatížením.

Nezapomeňte se dobře najíst: vydatná a vyvážená snídaně je potřebným palivem pro vaše tělo. Velká sklenice ovocného džusu vám umožní doplnit vitamín C. Vyberte si potraviny bohaté na cukr, jako jsou například celozrnné cereálie, které tělu dodávají energii tím, že se postupně uvolňují do těla. Víte například, že kiwi snězené ráno pokrývá více než dvě třetiny denní doporučené dávky vitamínu C?

Další nezbytnost pro úspěšný lyžařský den: kromě oblečení efektivně chránícího před chladem budete potřebovat lyžařské brýle nebo přilbu s integrovaným ochranným štítem. Kvalitní ochrana proti slunci na brýlích nebo na štítu by měla být samozřejmostí. Na ochranu rtů poslouží jednoduchá mastná tyčinka a na ochranu pokožky opalovací krém s vyšším faktorem. Nakonec: pro kuřáky je kapesní popelník ideálním řešením pro dočasné uskladnění nedopalků z cigaret.

 

Po příchodu do střediska


Nastavení vázání: pozornost věnovaná vybavení je klíčová pro předcházení zraněním. Vhodně nastavené vázání vám umožní vypnutí lyží po ztrátě kontroly nad nimi ve správném okamžiku. Statistiky dokazují, že nadále dochází k velkému počtu zranění díky špatnému nastavení vázání.

Během lyžování nezapomeňte dodržovat pitný režim: na horách se velmi dehydratujeme. Pravidlem je pít předtím, než začnete pociťovat žízeň. Doporučuje se vypít před začátkem lyžování půl litru tekutin a tekutiny nadále doplňovat aspoň každou hodinu. Dobrou volbou může být i horká čokoláda, která obsahuje sacharidy, bílkoviny a minerály.

 

  - © Liam Doran
Copyright: Liam Doran

Na sjezdovkách


Rozcvička před zahájením: těsně předtím, než si zapnete lyže, rozcvičte své tělo a připravte ho na výkon! Snížíte tak riziko zranění. Poskakujte na místě, proveďte několik protahovacích cvičení a rozehřejte klouby. Během prvních dnů sezóny myslete na pravidelné pauzy a nepřeceňujte své síly.

Respektujte bezpečnostní pravidla: ve všech případech je třeba umět ovládat rychlost a respektovat ostatní lyžaře na sjezdovce. Přednost má vždy níže položený lyžař. Jde také o naslouchání svému tělu a příznakům únavy. Velkou většinu zranění způsobuje svalová únava.

Chraňte své tělo: přilba by měla být povinná pro děti, ale je velmi doporučována také pro dospělé, protože umožňuje vyhnout se velkému množství zranění hlavy. V nabídce jsou dnes kompletní sady chráničů pro lyžaře. Od chráničů zad a zápěstí, přes látkově posílené oblečení a podobně. Nadšenci lyžování mimo sjezdovky si s sebou vezmou minimálně lopatku, sondu a lokalizační zařízení.

Galerie

undefined - © Paul Zizka/Sunshine Village
undefined - © Tirol Werbung, France
Pozornost věnovaná vybavení je při předcházení zraněním klíčová - © © Schladming-Dachstein / ikarus
Lyžařská zábava na Donovalech pokračuje i v sezóně 2015/2016 - © PARK SNOW Donovaly

Zobrazit vše

Reklama

Reklama

Reklama