Nejlepší radou je v čase silného sněžení vůbec nevyjíždět. Lyžaři se však za čerstvou sněhovou pokrývkou vydávají i přesto, že riskují své zdraví. Znalost některých základních pravidel může toto riziko značně snížit.

Největší roli v podmínkách na cestách hraje samozřejmě teplota. „Základním pravidlem je, že čím více se teplota přibližuje nule, podmínky na cestách se stávají horšími. Platí to i tehdy, blíží-li se teplota k nule i z nižších teplot. Rizikové je to hlavně proto, že na vozovce se vyskytuje více vody, která zvyšuje riziko smyku,“ říká Mark Cox, ředitel Bridgestone Winter Driving School, Steamboat Springs, Colorado.

V podstatě čerstvý sníh poskytuje lepší trakci než sníh, po kterém projela už řada aut,“ dodává. „Sněhové vločky mají ještě ostré hrany a chovají se jako malé ostny, kdežto sježděný sníh spíše připomíná svými vlastnostmi písek".


Brždění v zimě


Brzdná dráha se v zimních podmínkách samozřejmě prodlužuje. Bill Van Tassel, správce střediska pro školení řidičů AAA, doporučuje dodržovat od vozidla jedoucího před vámi 5 až 6 sekundový odstup, oproti 3 až 4 sekundám za normálních podmínek.

Totéž platí i pro vozidla s pohonem všech 4 kol. „Auta s pohonem všech kol vám poskytnou více trakce při rozjíždění, při brždění se však chovají stejně jako vozidla s náhonem jen jedné nápravy,“ upozornil Mike Calkins, manažer servisu AAA.

Občas potkám lidi, kteří nasednou do auta s nápravou 4x4 a chlubí se 'Hele, jak rychle dokážu zrychlit z nuly na šedesát'. Vždycky je varuju, že z této rychlosti nezastaví o nic rychleji než jakékoli jiné auto."


Rozjíždění v zimě


Měli byste kontrolovat také svoji rychlost. „Řekněme, že trakce vašich pneumatik se na zasněžené cestě sníží o polovinu. Tím pádem byste měli svou rychlost přizpůsobit tak, abyste sobě i své posádce poskytli srovnatelné bezpečí jako na suché silnici,“ říká Van Tassel.

Horské silnice, na kterých se pohybují lyžaři a snowboardisté, jsou plné zrádných úseků. Proto je velmi důležitá i technika průjezdu zatáčkami.

Jednou z nejběžnějších chyb, se kterými se setkáváme, je, že lidé se snaží jezdit jako na suché silnici i během zimy, kdy jsou vozovky v úplně jiném stavu,“ řekl Cox. „Jestliže máme omezené množství trakce, zásadou je dělat vždy jen jednu věc v daný čas. Brzděte, přidávejte plyn, nebo zatáčejte. Vždy jen jeden úkon, nekombinujte dva.


Zvládání smyku


Pokud se dostanete do smyku, jemná a plynulá reakce může často pomoci k opětovnému získání trakce. Tradiční rada je natočit kola do směru smyku. Ale v případě, kdy přední část auta míří jedním směrem a zadní část druhým, je tato metoda matoucí. Hlavně v nečekaném nebezpečí.

Léty jsme vyvinuli vlastní postup, jak si poradit se smykem. Může znít až příliš jednoduše, ale spočívá v tom, abyste se zaměřili na to, kam se chcete ze smyku dostat, a natočit tam také kola,“ říká Van Tessel. „Musíte věřit svým instinktům a nechat ruce i nohy pracovat. Upřete se na směr, kterým chcete během smyku dále pokračovat, tak budete mít největší šanci vyváznout bez újmy.

V Bridgestone Winter Driving School se studenti učí pokročilejší techniky, které se rozdělují mezi smyky v autě s předním a se zadním pohonem. „Pro korekci smyku na autě s předně hnanou nápravou je vždy dobré mít na paměti, že nesmíme přidávat plyn a zatáčet najednou. Proto odlehčete nohu z plynu, to by vám mělo pomoct k získání trakce,“ říká Cox.

Při smyku na autě se zadně hnanou nápravou je klíčem přesný opak. „Měli byste mírně akcelerovat, což přenese na zadní kola větší hmotnost auta, a to vám pomůže dostat se ze smyku,“ radí Cox. Odlehčení zadních kol totiž vede ke ztrátě kontroly nad vozidlem.

 

↓Přečtěte si také ↓